Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu Użytkownik zgadza się na ich zapis lub wykorzystanie. Treść polityki dotyczącej korzystania z plików cookies

jesteś tutaj: Strona Główna Aktualności Podsumowanie konferencji Fundacji GPW

Podsumowanie konferencji Fundacji GPW

17.12.2019



„Pracownicze Plany Kapitałowe długoterminowym mechanizmem oszczędzania Polaków. Podsumowanie 1 fazy tworzenia PPK dla firm 250 +” 16 grudnia 2019 r. w siedzibie GPW w Warszawie.

Panel Prezesów – – Robert Zapotoczny prezes PFR Portal, Robert Lisicki dyrektor departamentu Konfederacji Lewiatan, Przemysław Gawlak dyrektor departamentu Esaliens TFI SA, Marcin Żółtek wiceprezes Zarządu PZU TFI SA, Tomasz Prusek prezes Zarządu Fundacji Przyjazny Kraj moderator


Podsumowanie pierwszej fazy wdrożenia PPK na GPW

Wszyscy paneliści Konferencji na GPW zgodzili się, że wdrożenie PPK uzyskało pozytywną ocenę. Wszystkie instytucje uczestniczące w procesie stanęły na wysokości zadania, pracując nad tym, aby procesy były odpowiednio skonsultowane i przygotowane z odpowiednią starannością. Uczestnicy rynku współpracowali ze sobą i dążyli do tego, aby obciążenia po stronie pracodawców były jak najmniejsze.


Ważna rola brokerów i pośredników rynkowych

Tak jak spodziewaliśmy, pierwsza tura upłynęła pod znakiem modelu przetargowego, w którym profesjonalni pośrednicy odegrali dużą rolę. Paneliści uczestniczący w Konferencji jednogłośnie stwierdzili, że pomoc dla pracodawców przy wyborze PPK ze strony brokerów i pośredników była niezbędna. Trudno oczekiwać, że bez tej aktywnej pomocy i doradztwa pracodawcy mogli samodzielnie podejmować decyzje przy nowym, wymagającym produkcie, jakim jest PPK. Brokerzy, idąc do pracodawcy, również edukowali. Dzięki nim już na wstępnym etapie firma uzyskiwała całą potrzebną wiedzę o tym jak działa PPK.


Wyzwania operacyjne

Zaobserwowano duże zrozumienie po stronie pracodawców czym jest PPK, czego się od nich oczekuje, ale w kwestiach operacyjnych część zadań jest do zrealizowania po stronie pracodawcy, chociażby ze względu np. na RODO. Dużo pracy wymagało wyjaśnianie całej struktury operowania funduszy - jak działa agent transferowy, jak powinny być przesyłane pliki, jakie dane można udostępniać. Nie pomagały w tym zakresie wyśrubowane regulacje prawne i zapisy, nierzadko budzące wątpliwości i problemy z interpretacją. Warto jednak zaznaczyć, że część wymogów technicznych była wyjaśniana na bieżąco, wiele rozwiązań wprowadzano na zasadzie sprawnie wydawanych rekomendacji od instytucji nadzorujących. Za duży plus uznano fakt, że system się sprawdził w zakresie operacyjnym. Nie wydarzyły się negatywne niespodzianki czy problemy operacyjne, a wdrożenia zadziałały bezbłędnie. Pewien niedosyt pozostawia tempo dostosowania informatycznego do systemów kadrowo-płacowych, które mogłoby być lepsze. Pomimo tego, że pracodawcy szybko zaczęli przygotowania do PPK, często ostatnie operacje techniczne były wykonywane w ostatniej chwili.

Pracodawcy, których obowiązek PPK obejmuje w tzw. II transzy, powinni podjąć działania z dużym wyprzedzeniem, aby zabezpieczyć sobie większy margines bezpieczeństwa w implementowaniu PPK i aby zdążyć prawidłowo je wdrożyć.


Partycypacja w PPK

Na obecnym etapie ze wstępnych informacji można wnioskować, że ogólnie partycypacja w PPK jest raczej poniżej oczekiwań. Jednak na całym rynku poziomy uczestnictwa są bardzo różne, i to bez względu od wielkości firmy, kapitału założycielskiego czy tego, czy firma jest prywatna lub państwowa. W tym zakresie na pewno dużo pracy czeka jeszcze instytucje finansowe. Pracodawca musiał uruchomić program, natomiast pracownicy mogą do niego przystąpić, ale nie muszą tego zrobić. Duże znaczenie już na początku współpracy ma postawa zarządu wobec PPK. Byli tacy pracodawcy, którzy umieli wykorzystać program jako dodatkowe narzędzie motywacyjne dla pracowników. Optymistycznie sądzimy, że PPK stanie się popularne. Wskazują na to doświadczenia pracowniczych programów emerytalnych, w których partycypacja rośnie. Na korzyść zadziała też użytkowanie PPK w praktyce – uczestnicy powinni się przekonywać do PPK, kiedy zobaczą, że z czasem na ich rachunkach pojawiają się konkretne oszczędności. Duże znaczenie ma elektroniczny dostęp do rachunków on-line, dzięki czemu na bieżąco można kontrolować swoje oszczędności.

Akcja informacyjna

Pozytywnie oceniono szkolenia dla pracodawców przeprowadzone przez Polski Fundusz Rozwoju i instytucje finansowe. PFR podał, że obsłużył 1300 szkoleń. Może poszczycić się sporym sukcesem, którym jest 40 tys. przeszkolonych uczestników i 5 mln 200 tys. wejść na portal mojeppk.pl.

Cały czas odbywają się kolejne szkolenia, na które nadal jest ogromne zapotrzebowanie. Przed nami kolejna faza wdrażania PPK – dla firm 50+, których jest ponad 16 tys. Jest to dużo więcej podmiotów, natomiast liczba instytucji finansowych nie powiększyła się. Kolejni pracodawcy oczekują dyskusji, akcji informacyjnej i szkoleń. Sprawdź szkolenia otwarte zaplanowane dla pracodawców i pośredników przez Esaliens TFI SA.






Wszelkie dane zamieszczone w serwisie internetowym ESALIENS TFI S.A. mają charakter informacyjny oraz reklamowy i nie stanowią oferty w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu Cywilnego, jak również nie stanowią usługi doradztwa finansowego ani prawnego. Spółka ESALIENS TFI S.A. dołożyła należytych starań, aby zamieszczone informacje były rzetelne i oparte na kompetentnych źródłach, jednak nie mogą zagwarantować ich poprawności, zupełności i aktualności. W każdym czasie treść i wygląd serwisu mogą zostać zmienione bez uprzedzenia.

do góry